voettekst: iorem ipsum dolor sit amet
Copyright © 2010 het Wenden Alle rechten voorbehouden.
webdesign hisart
POWA
Leren om stervenden bij te staan
en vertrouwd te raken met onze eigen dood
In onze maatschappij leren wij hoe we het beste voor ons eigen welzijn kunnen zorgen tijdens ons leven. Op die
gedachte stoelen al onze zorgsystemen. De westerse zorgsystemen zijn erop gebaseerd dat de zorgmogelijkheden
zich alleen afspelen in het rijk van de levenden. Ons zorgsysteem voorziet niet in de mogelijkheid om deze zorg
voort te zetten tijdens de reis in het ongeziene. Dat heeft tot gevolg dat wij alleen komen te staan, als het einde
van ons leven zich aankondigt. De wereld is echter aan het veranderen en ons zorgsysteem en de medische
wetenschap zijn inmiddels enorm ver ontwikkeld. Juist daardoor zijn de antwoorden waaraan wij gewend zijn
binnen de algemene vormen van religie niet meer afdoende. De behoefte is ontstaan om ook buiten het
gemeengoed van de westerse cultuur naar antwoorden te zoeken.
Kennis van het proces
In het boeddhisme van de Noordelijke school – dat in Tibet bewaard is gebleven en dat wij als het Tibetaans
boeddhisme kennen – is de kennis van de dood en van wat er gebeurt en wordt ervaren tijdens het
stervensproces, bewaard gebleven. Deze traditie kent beproefde methoden om stervenden te begeleiden en om
hen op een goede manier ‘naar de andere kant te leiden’. Niet alleen in vroegere tijden, maar ook nu nog worden
externe tekenen van een goede overtocht waargenomen. Lama Thubten Wangmo is hier zelf vele malen getuige
van geweest.
De cursus
Lama Thubten Wangmo heeft het verzoek gekregen om de werkwijze van POWA uiteen te zetten. Zij beheerst
meerdere verschillende methoden en kan daardoor veel van deze wetenschap toegankelijk maken voor anderen.
Vanuit dit verzoek is een tweejarige cursus ontstaan die uit een inleiding en drie delen is opgebouwd.
Inleiding
Tijdens het inleidende deel van de cursus krijgt u al direct praktische informatie aangereikt die u als begeleider
tijdens het overlijdensproces kunt toepassen. U kunt daarbij denken aan hoe u uzelf steun geeft in uw rol als
begeleider, waarbij het vooral draait om de kracht om met liefde en kalmte te handelen. Maar we bekijken ook hoe
deze ondersteunende kracht werkt bij het eventuele contact met de nabestaanden. Daarnaast komt onder meer
aan de orde welke eerste handelingen u verricht als de adem stopt.
Deel één
In dit deel leert u hoe u het overlijdensproces vanaf de buitenkant kunt waarnemen en wat de persoon ervaart die
door het overlijdensproces heen gaat. We bekijken hoe dit proces verloopt bij ouderdom of bij ziekte, maar we
behandelen eveneens de ervaringen tijdens een onverwachte dood.
Deel twee
Het tweede deel van de cursus bestaat uit open en toegankelijke vormen van meditatie die voor de verschillende
religies inpasbaar zijn. De meditaties kunnen worden uitgevoerd tijdens het waken bij de stervende om de geest
van deze persoon te helpen om tot een goede beleving van zijn of haar dood te komen.
Deel drie
Het laatste deel bestaat uit de POWA-methode om de geest van de stervende naar een goede bestemming te
brengen. Deze beoefening stelt ons in staat om zelf eveneens die overgang te maken tijdens onze eigen dood, ook
als wij een plotselinge dood sterven.
Traditioneel wordt een lama verzocht deze POWA te verrichten voor hen die overlijden. Daarbij worden vaak
tekenen van succes waargenomen.
West ontmoet Oost
In de palliatieve zorg – ook in de privésector – ontstaat steeds meer behoefte aan een dergelijke vorm van zorg in
de overgangsfase. Stervensbegeleiding is dus nog zeer jong en in ontwikkeling, maar zeker in opkomst. Diverse
instellingen richten zich nu op stervensbegeleiding, waarbij kennis vanuit het boeddhisme wordt gebruikt en
geïntegreerd. Het is namelijk heel goed mogelijk om onze westerse kennis samen te laten gaan met deze
boeddhistische kennis die door de eeuwen heen beproefd en gebruikt is.
De lessen worden verzorgd door Lama Thubten Wangmo. Geboren in Rotterdam in
1954. Met een technisch wetenschappelijke achtergrond heeft ze ruim 30 jaar de
Boeddhistische leer bestudeerd en de verschillende tradities daarbinnen. Zij is bij
de Tibetaanse traditie van de ‘Gelugpa’ school (geelkappen) gebleven en door
Kyabje Song Rinpoche in 1981 in de kloosterorde ingewijd. Lama ThubtenWangmo
heeft onder erudiete lama’s mogen studeren, waaronder Z.H. de Dalai Lama, de
Tsensap Serkong Rinpoche, Kyabje Song Rinpoche, Lama Yeshe, Ganchen
Rinpoche en vele hooggeleerde Geshe’s. Uniek is dat zij moeilijk toegankelijke
Boeddhistische teksten kan uitleggen in de Nederlandse taal.
Meer informatie inschrijvingh en betaling is te vinden op: www.padmaoselling.com
I